Нове життя нового прагне слова
Нове життя нового прагне слова
Зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві, вимагають переорієнтації системи шкільної освіти на формування в учнів життєвих компетентностей, які дозволять їм орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі, на ринку праці, навчатися, виконувати соціально важливі завдання, реагувати на потреби часу. Однією з найголовніших компетентностей особистості є формування мовленнєвої компетентності, яка полягає у здатності слухати, сприймати й відтворювати інформацію, читати і розуміти текст, вести діалог, брати участь у дискусіях, переконувати і відстоювати свою точку зору, висловлювати власні думки, міркування, погляди в усній і письмовій формах.
20 лютого 2020 року, напередодні Міжнародного дня рідної мови, вчителі початкової ланки, української мови та літератури Новомиколаївської ЗОШ І-ІІ ступенів презентували педагогам громади свій досвід роботи у формуванні мовленнєвої компетентності учнів з дотриманням принципу наступності. Методичний вернісаж на тему «Наступність у формуванні мовленнєвої компетентності» почався з ранкової зустрічі (1 клас) на тему «Чого навчає книга». Колесникова Г.М. ознайомила учасників вернісажу з новими підходами щодо формування в учнів пізнавального інтересу до рідного слова, виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до української мови, читання, дитячої книги, прагнення вдосконалювати своє мовлення відповідно до вимог Нової української школи.
Відвідавши фрагмент уроку читання у 2 класі, на якому була інсценізована казка «Рукавичка», гості спостерігали активну участь школярів у навчальному процесі, де особлива увага приділяється мовленнєвій діяльності та реалізації змістовної лінії «Читаємо».
Наступність у розвитку особистості, яка володіє навичками і вміннями вільно, комунікативно виправдано користуватися мовними засобами у різних формах, сферах і жанрах мовлення учасники заходу побачили, долучившись до фрагменту гостьового уроку з української мови (3, 6кл.) за темою «Іменники спільного роду» (Коротенко В.В., Решетняк О.К.).
Комунікативна змістовна лінія з мови через організацію монологічного та діалогічного мовлення просліджувалася у мовно-літературному вояжі «Душа народу бринить у слові», уривок якого презентували учні 4 класу (Шикалова В.В.).
Наприкінці зустрічі учасники методичного вернісажу долучилися до дебатів на актуальну тему: «Чи існувати запозиченим словам в українській мові» за участю учнів закладів освіти нашої громади. Логічним підсумком обміну ідеями, думками, судженнями учнів на основі критичного мислення стало розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як незалежна європейська держава.
Обговорюючи досвід роботи своїх колег з даного питання, учасники методичного заходу відмітили, що новий зміст освіти української школи передбачає фокусування на ключових компетентностях, серед яких освітня галузь «Мова та література» виступає основним засобом опанування всіх інших шкільних дисциплін. У зв'язку з цим змінюється роль вчителя-словесника, який має піклуватися про чистоту, багатство мислення своїх вихованців, прищеплювати їм бажання спілкуватися рідною мовою не тільки на уроках, а і у повсякденному житті. Тому всім нам є над чим працювати!!!!
Світлана Солонина,
завідувач методичним кабінетом
Черкаської ОТГ